Für alle-kollektivet bjuder på schlagerfestival
Petter Olofsson / DAGENS NYHETER 020125


Für Alle

• "Schlagerfestival für alle", spelas 23-26 Januari 2002 på Södra teaterns stora scen.

• Medverkande: Peter Wahlbeck, Mikael Reuter, Magnus Roos, Mikael Ericsson, Fredrik Emilson.

• Schlagervärdinna och vaktchef: Per Morberg.

Liknar ingenting. Für alle kollektivet har teater, kabaré och balett på programmet.

Första gången jag såg Peter Wahlbeck uppträda var för tio år sedan på Smålands nation i Lund. Han avslutade med att säga till den vid det laget ganska förvirrade publiken: "Om era kompisar undrar vem den där Wahlbeck är É (paus för att ta på sig en pälsmössa med en gigantisk gummipenis monterad i pannan) ... så säg bara att han är ett jävla kukhuvud".

Sedan dess har Wahlbeck som frontfigur i "Für alle"-kollektivet skapat både teater, kabaré och balett på scen. Och det är höjdpunkterna från dessa som nu får tävla mot varandra i "Schlagerfestival für alle" på Södra teaterns stora scen i Stockholm. "Som ett led i teaterns årslånga satsning på svensk politisk satir", förklarar konferencieren (kallad schlagervärdinna och vaktchef) Per Morberg och påminner samtidigt om att både HasseåTage och Cornelis minsann beträtt samma tiljor. Men konceptet "Für alle" har inte mycket gemensamt med de gamla klassikerna.

"Für alle" liknar egentligen ingenting, och när det är som bäst är åskådaren försatt i ett konstant chocktillstånd, där man aldrig vet vad som ska komma härnäst - och vad det nu ska betyda. Som värst är det bara plump orepeterad buskis. Men "man ska inte tänka för mycket", säger lyteskomikern Fjönte Jönsson när han öppnar festivalens första kväll. Det tänker jag på när Hasse-Klas Olsson, Sveriges bästa grävande journalist, äntrar scenen för att intervjua Sailor Karlsson från Hamburg. Den gamle sjömannen är också frimurare och har därför fått en del av sin hjärna bortopererad. Mest känd är han för att ha seglat på de sju haven och skjutit störande hottentotter, samt varit med och släppt atombomben över Hiroshima. Det utvecklar sig till en dialog om att bomba först och erbjuda lösning sedan. Det är skruvat och roligt, utan att någonsin bli annat än ytlig politisk kommentar. I sedvanlig ordning levererar också Wahlbeck mild veganpropaganda, den gamla kändisen "Vego-mulle" dyker upp och lär barnen om köttätarna som dödar djur. Ur en kylväska uppvisas både rå kyckling och grå fläskkorv som varnande exempel.

Allra bäst är "Schlagerfestival für alle" när ett inslag från präktiga tv-programmet "Plus" helt enkelt och plötsligt får rulla i kolossalformat på vita duken. En man har blivit dragen inför rätta för att parkeringsbolaget inte anser att han betalt sin p-avgift. Kampen om de två kronorna handlar om principen, säger en chefstyp, och inslaget blir i sitt nya sammanhang en tragikomisk kommentar till både rigid byråkrati och den genomordentliga medborgaren. Lysande är också musikvideon "Eva Brauns divan". Ett brunt bilbaksäte kanar runt på istäckt väg. Kan inte beskrivas - måste upplevas. "Schlagerfestival für alle" är i sin upprepning av kollektivets klassiker en föreställning för de redan inbitna. Att spela för fulla hus i Södra teaterns guld- och sammetsprydda salong är väl så nära Peter Wahlbeck & Co har kommit begreppet folkkära. Hoppas att det inte hindrar dem från att även i fortsättningen vara Sveriges "politiskaste satiriskaste". Det skulle vara en stor förlust.