"Für alle"- projektet startades av Mikael Ericsson och Peter Wahlbeck med cd-skivan "Musik für alle" som innehöll kultlåtarna "Ullared", "Bakom Basistens Bas" och "Arbetslös". Samarbetet med Fredrik Emilson inleddes 1997 med "Music für Allum Twice". Därefter har det gjorts en mängd skivor och radioprogram med musik som även framförts live i en rad "für alle-föreställningar". Ett exempel är "Balett für alle" som häromåret gjorde succé på Kulturhuset i Stockholm.

Kännetecknande för hela "Für alle"-projektet är kombinationen av ordlekar, ljudexperiment, film och komik som ofta framförs med en brutal innerlighet. Stilblandningen, "spänner över alla de genrer som mänskligheten känner till", skrev en kritiker en gång. En annan skrev att det "viskas och brummas absurditeter till sinnesförvirrat komp". Förra gången trion var radioaktuella framfördes "Helaftonsoperan Hockeyorgeln" och då utnämndes upphovsmännen i media till "Sveriges främsta surrealistgrupp".

I kvällens konsert framförs fem verk ur "für alle"-repertoaren som arrangerats särskilt för Obscura av Fredrik Emilson. "Arbetslös" och "PG" fanns med på debutskivan "Music für alle" medan "Eddie the Pig theme" ingick i den kultförklarade TV-serien "TV für alle" som Ericsson och Wahlbeck spelade in i Kairo och Halmstad 1995. I "Rock n Roll-arian" kommer vi att höra smakprov på Wahlbecks beryktade sångröst . Låten "TV-slyna" framförs här i en textlös version (av förklarliga skäl).

"Beställningsverk für alle" av Fredrik Emilson och Mikael Ericsson består av tio korta satser och är en naturlig fortsättning på deras tidigare kompositionsprojekt som t.ex. ljudinstallationen "Laholms Ljudpark" och "Helaftonsoperan Hockeyorgeln". Ljudmaterial, metod och presentation varierar något från projekt till projekt men förarbetet är ofta detsamma. Vanligen börjar det med en teori. Sedan följer en lång insamlingsfas där ljud spelas in och organiseras i moduler och förberedande strukturer. Denna del av projektet är att likna vid rent slavarbete (ungefär som att bygga upp biblioteket i Alexandria). När väl förberedelserna är gjorda är bordet dukat för ett lekfullt och intuitivt kompositionsarbete som ofta sker under väldigt kort tid. Arbetet med "Beställningsverk für alle" inleddes med ett första partitur som skulle stimulera och utmana musikerna på flera olika plan. Tolkningar av detta partitur spelades in och stor vikt lades vid varje exekutörs personliga utryck, klang och röst. Denna inspelning dissekerades i tusentals fragment som länkades till ett stort antal sensorer utifrån vilka upphovsmännen kunde komponera ett direkt klingande verk mer eller mindre med ryggraden. Detta verk analyserades och noterades sedan på ett konventionellt sätt för det slutgiltiga partituret.

Peter Wahlbeck
(f 1963) är skådespelare och ståuppkomiker men har alltid sysslat med musik vid sidan av. Han har ingen musikutbildning mer än sånglektionerna på scenskolan och är präglad av en inställning inom den improviserade musiken att alla kan spela och att alla kan och får vara med.

Mikael Ericsson (f 1959) är utbildad på Konstakademin i Köpenhamn 1983-89. Arbetar med en mängd olika uttryck och projekt så som film, ljud, måleri, TV-serier och webbprojekt.

Fredrik Emilson (f 1971) har studerat vid Malmö Musikhögskola, Dramatiska Institutet, Kungliga Tekniska Högskolan och ABF. Har varit verksam som kompositör sedan 1994. Ofta i sammanhang där olika medier möts som t.ex. ljudinstallationer, filmmusik och teatermusik.