Obscura plays Music Für Alle!
Konsert på Nybrokajen i Stockholm.
Direktsändning i Sveriges Radio P2.
23 April 19.30 2002


BESTÄLLNINGSVERK FÜR ALLE

av Mikael Ericsson och Fredrik Emilson

OBSCURA

Henrik Frendin - viola, Staffan Mårtensson - klarinett, Erik Lanninger - piano

samt

Peter Wahlbeck på hästdikt.



Recensioner



Obscura bildades 1991 av tre ledande musiker i sin generation: Staffan Mårtensson - soloklarinettist i Kungliga Hovkapellet, Henrik Frendin - violasolist som gjort sig känd som en av vårt lands mest progressiva stråkmusiker, samt pianisten Erik Lanninger ­ efterfrågad kammarmusiker med Kungliga Musikhögskolan som bas.

Obscura har förutom i Sverige konserterat i Paris, London, Moskva, Ukraina och Estland. 1995 utkom trions första CD, med musik av Robert Schumann. Kritiker i Sverige och utomlands talade om "nyskapande tolkningar" och "en av de bästa tillgängliga inspelningarna av Schumanns musik för viola och klarinett".

Under årens lopp har en mängd tonsättare skrivit musik direkt för Obscura. Bland dessa kan nämnas Joakim Milder, Per Mårtensson, Daniel Nelson, Örjan Sandred, Alexander Shchetinsky och Fredrik Österling.



Nu har Obscura inlett ett samarbete med Für Alle Kollektivet som kommer att resultera i en turné med Peter Wahlbeck i rikskonserters regi (se nedan). Musik ur den digra für alle-repertoaren kommer att spelas tillsammans med verk av bl.a islänningen Atli Ingólfsson, vietnamesen P Q Phan samt österrikaren Roland Freisitzer.

Ett nyskrivet verk av Fredrik Emilson och Mikael Ericsson har beställts till denna turné av Sveriges Radio och uruppförandet sker på Nybrokajen i Stockholm den 23 april 2002


Konserten direktsänds i Sveriges Radio P2.



Nybrokajen


arrangörspris
18 000 kr

projektledare rikskonserter
Mats Lindström 08 4071638

turnéassistent
Inger Rudevik 08 4071619

informatör
Lars Westin 08 4071653

Välstämd flygel erfodras

TRUMTRUM


Peter Wahlbeck (f 1963) är skådespelare och ståuppkomiker men har alltid sysslat med musik vid sidan av. Han har ingen musikutbildning mer än sånglektionerna på scenskolan och är präglad av en inställning inom den improviserade musiken att alla kan spela och att alla kan och får vara med.

Mikael Ericsson (f 1959) är utbildad på Konstakademin i Köpenhamn 1983-89. Arbetar med en mängd olika uttryck och projekt så som film, ljud, måleri, TV-serier och webbprojekt. Ett exempel är "für alle" hemsidan: www.trumtrum.se

Fredrik Emilson (f 1971) har studerat vid Malmö Musikhögskola, Dramatiska Institutet, Kungliga Tekniska Högskolan och ABF. Har varit verksam som kompositör sedan 1994. Ofta i sammanhang där olika medier möts som t.ex. ljudinstallationer, filmmusik och teatermusik.

"Für alle"- projektet startades av Mikael Ericsson och Peter Wahlbeck med cd-skivan "Musik für alle" som innehöll kultlåtarna "Ullared", "Bakom Basistens Bas" och "Arbetslös". Samarbetet med Fredrik Emilson inleddes 1997 med "Music für Allum Twice". Därefter har det gjorts en mängd skivor och radioprogram med musik som även framförts live i en rad "für alle-föreställningar". Ett exempel är "Balett für alle" som häromåret gjorde succé på Kulturhuset i Stockholm.

Kännetecknande för hela "Für alle"-projektet är kombinationen av ordlekar, ljudexperiment, film och komik som ofta framförs med en brutal innerlighet. Stilblandningen, "spänner över alla de genrer som mänskligheten känner till", skrev en kritiker en gång. En annan skrev att det "viskas och brummas absurditeter till sinnesförvirrat komp". Förra gången trion var radioaktuella framfördes "Helaftonsoperan Hockeyorgeln" och då utnämndes upphovsmännen i media till "Sveriges främsta surrealistgrupp".

I kvällens konsert framförs fem verk ur "für alle"-repertoaren som arrangerats särskilt för Obscura av Fredrik Emilson. "Arbetslös" och "PG" fanns med på debutskivan "Music für alle" medan "Eddie the Pig theme" ingick i den kultförklarade TV-serien "TV für alle" som Ericsson och Wahlbeck spelade in i Kairo och Halmstad 1995. I "Rock n Roll-arian" kommer vi att höra smakprov på Wahlbecks beryktade sångröst . Låten "TV-slyna" framförs här i en textlös version (av förklarliga skäl).

"Beställningsverk für alle" av Fredrik Emilson och Mikael Ericsson består av tio korta satser och är en naturlig fortsättning på deras tidigare kompositionsprojekt som t.ex. ljudinstallationen "Laholms Ljudpark" och "Helaftonsoperan Hockeyorgeln". Ljudmaterial, metod och presentation varierar något från projekt till projekt men förarbetet är ofta detsamma. Vanligen börjar det med en teori. Sedan följer en lång insamlingsfas där ljud spelas in och organiseras i moduler och förberedande strukturer. Denna del av projektet är att likna vid rent slavarbete (ungefär som att bygga upp biblioteket i Alexandria). När väl förberedelserna är gjorda är bordet dukat för ett lekfullt och intuitivt kompositionsarbete som ofta sker under väldigt kort tid. Arbetet med "Beställningsverk für alle" inleddes med ett första partitur som skulle stimulera och utmana musikerna på flera olika plan. Tolkningar av detta partitur spelades in och stor vikt lades vid varje exekutörs personliga utryck, klang och röst. Denna inspelning dissekerades i tusentals fragment som länkades till ett stort antal sensorer utifrån vilka upphovsmännen kunde komponera ett direkt klingande verk mer eller mindre med ryggraden. Detta verk analyserades och noterades sedan på ett konventionellt sätt för det slutgiltiga partituret.

 




THOMAS ANDERBERG, DAGENS NYHETER
, 25 APRIL 2002


Underhållning für alle med sorgsna toner Nybrokajen 11 Nutida musik
Obscura: Staffan Mårtensson, klarinett, Henrik Frendin, viola, Erik Lanninger, piano
Verk av P Q Phan, Atli Ingólfsson m fl

Stundom är man benägen att hålla med den person som hävdade att "om civilisationen hotas så är det vare sig av krig, sjukdomar eller stress utan av leda". Den massiva flod av alltmer imbecill underhållning, som skall hålla ledan stången, skapar blott ännu mer leda.

En släng av underhållningssleven fick på tisdagen radions och rikskonserters gemensamma Nutida musikserie när ståupp-komikern med mera Peter Wahlbeck engagerats som "curator" för kvällens konsert, där programmet utgjordes av nästan enbart uruppföranden. Den gamla tanken med en förmedlare som verkar inifrån det konstskapande skiktet och som kan kreera en intressant konsertsituation är naturligtvis inte dum, dilemmat i just det här fallet är att eventuella visuella inslag inte kan förmedlas i radioutsändningen. Mindre sannolikt är dock att man med hjälp av kändisar skulle kunna få nya lyssnare till den unga konstmusiken.

Måhända var det den nya arabtrenden som inspirerade Wahlbeck till att braskande inleda på någon sorts (hemgjord?) arabiska(?). Men första verket var vietnamesiskt, P Q Phans Once upon a time, en tvehågsen lyrisk musik mellan öst och väst. En anknytningspunkt mellan trion Obscura och det med Wahlbeck associerade projektet Für Alle var det äldre stycket Arbetslös. Den prosaiska texten om en arbetslös tonsättare som drömmer om beställningar lästes av Wahlbeck kompletterad av sorgsna toner. Placeringen i ett program fullt av beställningsverk kändes dock något paradoxal.

Nytt var emellertid österrikaren Roland Freisitzers 3rd study on planes, ett kvalitetsverk där den trevande gestiken i de musikaliskt enkla byggstenarna balanseras subtilt mellan stämmorna. Islänningen Atli Ingólfssons Trust me, även detta ett nytt stycke, hade mer kontinuerlig rörlighet med glissandognyende avsnitt mellan perioder av kaxighet och försjunkenhet. Men även här hade något intressant gjorts av triokombinationen.

Sista beställningsverket hette kort och gott Beställningsverk Für Alle, komponerat av Fredrik Emilson och Mikael Ericsson. Glesbygdsromantik, kaninjakt och fylleslag är titlarna på tre av verkets tio korta satser. Rätt underhållande, men troligen seriöst menat.

LARS HEDBLAD SVENSKA DAGBLADET 25 APRIL 2002



Konstmusik mötte ståuppkomik

Peter Wahlbeck och Obscura bjöd på en blandad kompott

Gränsöverskridande kulturformer har aldrig tidigare varit på modet så som nu. Oväntade möten blir tankeväckande och ger nya associationer. Kontrasterna gör att världen kan framstå just så absurd som den är. Vem hade till exempel väntat sig att den riksbekante ståupparen Peter Wahlbeck skulle konfronteras med en kammarmusiktrio som spelar nutida konstmusik? Ja, kanske inte så många.

Ung publik
Mötet skedde emellertid i lördags kväll på ungdomscentret Diezel i Halmstad då den eminente herr Wahlbeck som konferencier (med mera) ställdes mot den etablerade trion Obscura bestående av tre ledande stockholmsmusiker. Publiken bestod som väntat eller oväntat inte av den traditionella kammarmusikpubliken med övervägande delen välklädda medelålders och äldre damer och herrar. I stället dominerades tillställningen av ungdomar som gissningsvis hade lockats dit av ståupparens dragningskraft. Fast någon som sade sig veta påstod att ungdomarna hade varit där ändå - fan tro’t! Som väntat var Peter Wahlbeck underhållande, men inte bara det. Han var även lagom utmanande och kittlade såväl känslan som intellektet.

Rotvälska
Inledningsvis presenterade han musikerna på något slags halvt obegriplig utrikisk rotvälska varpå han under konsertens gång inte försummade tillfället att med lätt ironi kärleksfullt häckla den hypermodernistiska musik som framfördes. Följde gjorde en lätt parodisk text om hur det är att vara arbetslös och denna kontrasterades avgrundsdjupt av hjärtskärande tongångar. Inte nog med detta - Peter Wahlbeck såg sig även föranlåten att sjunga, som i en sång till Pehr Gyllenhammar eller i en rock and roll-aria delvis byggd på operaschabloner. Båda styckena var hämtade ur Fredrik Emilsons och Mikael Ericssons ”Für alle-Potpurri” där även ”Eddie the pig theme” och ”Tv-slyna” ingick. Samma komponisters ”Beställningsverk für alle”, där det märkliga partituret satt upphängt till allmänt beskådande, varvades med tre hästdikter där det litterära värdet nog kan ifrågasättas utifrån vilka kriterier som helst. Peter Wahlbecks alla inpass varvades med en nutida musik som ter sig nog så besvärlig för de flesta öron. Men bortsett från det fåtal som ganska snart trodde sig ha insett att de hamnat på fel ställe så satt resten av publiken kvar som små änglar, väluppfostrade och om än inte hängivna så i alla fall deltagande med öppna sinnen. Eloge!

I den något svårtillgängliga repertoar som spelades framförde med skicklighet Staffan Mårtensson, klarinett, Henrik Frendin, viola och Erik Lanninger, piano stycket ”Once upon a time” av vietnamesen P Q Phan, där tongångar från öst och väst förenades, samt ett lika säreget som rivigt stycke av isländaren Atli Ingólfsson. Borde lockat fler I den blandade kompotten återfanns även Joakim Milders ”Light Mirror”, med sina dragningar åt jazzhållet, och österrikaren Roland Freisitzers fragmentariskt strukturerade ”3rd Study on Planes” med givna associationer till tonsättarens landsman Anton Webern. Detta projekt från Rikskonserters sida, som i Halland tyvärr endast nådde halmstadpubliken, borde ha lockat en långt större och bredare åhörarskara än vad som nu hade nappat på detta unika erbjudande - som ju dessutom var gratis!

SVEN ANDERSSON HALLANDSPOSTEN 6 MAJ 2002